-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30538 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا كسي كه گناه مرتكب شده و توبه كند، جايگاهش در آخرت با كسي كه گناهي مرتكب نشده، متفاوت است؟

خداوند در مقام مقايسه تبهكاران و آنان كه مسلمان و تسليم فرمان خدايند، وجدان انسان را به قضاوت ميطلبد و ميفرمايد: آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه ميشود؟ (عقل شما چه ميگويد؟ چگونه داوري ميكنيد؟.(1)

اگر تيرگي و ظلمت گناه از يك سو، و وسوسه خناسان پيدا و پنهان از سويي ديگر، بگذارند كه انسان موفق به توبه شود و بر فرض توفيق، بتواند به همه شرايط قبولي توبه كامل، و كمال توبه عمل نمايد، با تفضل حق گناهان بخشيده ميشود و اجازه ورود به جنت سعادتمندان و دخول در بهشت داده ميشود. اما بهشت اعمال جسماني كجا و بهشت اعمال روحاني و نوراني كجا! بهشت اصحاب الميمنة(2) كجا و رضوان الله والسابقون السابقون(3) كجا! آنان كه در خلوص و خضوع و خشوع، و اطاعت فرمان حق تعالي پيشگام بودهاند، قرآن آنان را به اولئك المقربون (4) توصيف نموده است. يعني پيشگامان در ايمان و اعمال خير و صفات و اخلاق انساني، مقربان درگاه خداوندند. پس چگونه ميتوان اصحاب الميمنه يعني سعادتمندان خوشبختي را كه با تفضل الهي نامه اعمالشان در دست راست آنان قرار ميگيرد) با مقربان بارگاه ربوبي كه به رضوان الله الاكبر راه يافتهاند مقايسه كنند؟

امام خميني ميفرمايند: به يك نكته مهمه بايد توجه داشت و آن اين است كه شخص تائب پس از توبه نيز، آن صفاي باطني روحاني و نور خالص فطري برايش باقي نميماند چنانچه صفحه كاغذي را اگر سياه كنند و باز بخواهند جلا دهند، البته به حالت جلاي اولي برنميگردد، يا ظرف شكسته را اگر اصلاح كنند، باز به حالت اولي مشكل است عود كند. سپس ميفرمايد: خيلي فرق است ميان دوستي كه در تمام مدت عمر با صفا و خلوص با انسان رفتار كند، با دوستي كه خيانت كند و پس از آن عذر تقصير طلب نمايد.(5) خداوندا، توبه نصوح و انابه خلّصين را نصيب ما بفرما!

پينوشتها:

1 - قلم (68) آيه 36.

2 - واقعه (56) آيه 8.

3 - همان، آيه 10.

4 - همان، آيه 11.

5 - چهل حديث، ص 274.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.